Thursday, May 14, 2009

Cafe Under The Cherry Tree

Beberapa tahun duhulu, di jalan masuk sebuah taman perumahan, ada sebuah warung yang sangat laris jualannya. Warung itu terletak di bawah sepohon pokok ceri dan ia pun menjadi popular dengan nama Cafe Under The Cherry Tree. Saya pernah bersarapan pagi di sana beberapa kali dan sotonya memang sedap.

Sebahagian besar pengunjung warung itu terdiri daripada orang-orang yang bekerja di pejabat kerajaan dan swasta. Setelah agak lama tidak ke sana, saya teringat semula akan kesedapan soto di warung itu. Malangnya apabila saya ke sana, warung itu sudah tiada lagi. Yang tinggal hanya tapaknya. Dengan perasaan hampa saya pun memusing kereta. Dalam hati berkata : Batu Belah batu bertangkup, aku kempunan hendak makan soto!

Tiba-tiba saya terlihat beberapa orang berpakaian pejabat sedang keluar daripada sebuah restoran. Saya pun mengambil keputusan untuk singgah. Restoran berpintu kaca itu berhawa dingin. Hiasan dalamannya sederhana tetapi menarik. Ketika terpandang saya, tauke restoran itu menegur : Macam pernah tengoklah puan ini. Kenal saya?

Saya terpinga-pinga, tidak pasti siapa dia. Dia menyambung lagi : Dulu puan bersekolah di MGHS, betul? Nama Norlela, betul? Saya tersengih, dalam hati berkata : Saya belajar di MGHS di tingkatan 1 selama 6 bulan sahaja. Ada juga orang yang masih ingat wajah saya setelah 36 tahun tidak pernah berjumpa! Bekas rakan sekolah saya itu (gelarannya Si Montel) menceritakan pengalamannya berniaga makanan.

Dia bermula daripada bawah, berniaga di warung dan kantin. Rupa-rupanya dialah tauke Cafe Under The Cherry Tree yang sudah dirobohkan. Selain warung itu, dia juga pernah berniaga di kantin kakitangan kompleks beli-belah Jaya Jusco. Kini beberapa orang anak Si Montel bekerja di syarikat keluarga mereka, mengurus bisnes restoran dan katering yang sedang berkembang maju. Moral of the story : Mulakan bisnes kecil daripada bawah. Kumpul modal sedikit demi sedikit. Apabila sudah ada pengalaman, besarkan bisnes itu.

Saya menerima beberapa surat daripada pembaca blog ini yang menyatakan hasrat ingin berniaga tetapi tiada pengalaman dan tidak tahu bagaimana hendak memulakan bisnes. Ada yang sudah mula berniaga, kemudian terasa hendak berhenti kerana bingung dengan pelbagai cabaran yang menimpa mereka. Antara perkara yang boleh saya syorkan buat pihak yang bertanya ialah mulakan dengan membuat pelaburan terhadap diri dan masa anda.

Ada 3 cara yang boleh anda lakukan. Pertama, mulakan dengan membaca buku-buku bisnes. Di pasaran sekarang terdapat banyak buku bisnes berbahasa Melayu yang ditulis secara santai dan mudah difahami. Antaranya bertajuk Memulakan Bisnes Sendiri, Formula Menjadi Usahawan Berjaya, Rahsia Bisnes Orang Cina, Siri Buat Duit, Siri Mula Bisnes, Kisah 50 Usahawan Wanita Malaysia, Bagaimana Bisnes Keluarga Berjaya, Bisnes Mamak dan banyak lagi.

Bacalah sebanyak yang mungkin untuk menimbulkan minat anda dan mencari idea untuk memulakan bisnes anda sendiri. Kedua, berkawanlah dengan orang-orang yang terlibat dengan bisnes supaya anda mendapat pendedahan tentang dunia bisnes. Minda orang bisnes tidak serupa dengan minda orang makan gaji. Tajuk perbualan mereka pun berbeza. Ambillah mana yang baik untuk dibuat teladan dan iktibar.

Ketiga, mulakan bisnes secara kecil-kecilan atau bantu kawan-kawan yang sedang membuat bisnes. Dengan cara itu, kita dapat mencipta pengalaman. Kita tidak akan tahu susah-senang mengendalikan sesuatu bisnes melainkan kita mencubanya sendiri. Cabaran awal yang bakal kita hadapi ialah bagaimana menghadapi rejection dan mengikis perasaan malu. Jika 2 perkara ini pun belum boleh kita kendalikan dengan betul, janganlah berani mengeluarkan modal besar untuk memulakan bisnes.

Anda perlukan khidmat Business Coaching? Hubungi saya di 019-6562540 atau emel : norlelazubir@yahoo.com

2 comments:

  1. Salam.

    Setuju. Start small finish big. Selalulah istiqamah dalam melakukan apa2 urusan.
    Jangan berhenti separuh jalan.

    Regards

    ReplyDelete
  2. Salam Tuan Hidier aka Dr. Cinta. Terima kasih sudi singgah. Saya sudah ke blog tuan.

    ReplyDelete