Monday, May 11, 2009

Career Planning Program

Hujung minggu lalu Powermakers Consultancy (milik sahabat saya, Noridah Ujang) mengadakan program Career Planning di Saujana Asahan, Melaka. Para peserta terdiri daripada 50 orang pelajar tahun akhir, jurusan pengurusan pemasaran, Multimedia University (MMU Melaka).

Puan Zaharah Bakar, pensyarah para pelajar itu, mengambil inisiatif dan memberi komitmen menyediakan minda para pelajarnya menghadapi dunia pekerjaan yang bakal ditempuhi. Turut hadir memberi sokongan dalam program 2 hari 2 malam itu adalah suami beliau, En. Nor Ismail, tuan punya firma Noris Architect dan dua orang anak gadis mereka.

Dalam program tersebut, saya mengendalikan sesi Becoming An Entrepreneur. Dalam aktiviti kerja berkumpulan, para pelajar itu menunjukkan kreativiti yang pelbagai dan mengaplikasi pengetahuan mereka dalam teknik-teknik pemasaran, kejurujualan dan promosi produk.

Maklumat menarik yang saya perolehi ialah ramai di kalangan para pelajar berminat dalam bisnes. Seorang pelajar berbangsa Cina memberitahu saya, beliau sudah pun menjalankan bisnes online sejak setahun lalu. Daripada keuntungan bisnes kecilnya, beliau sudah menyimpan RM6 ribu untuk persiapan membayar balik pinjaman PTPTNnya.

Saujana Asahan terletak di kaki Gunung Ledang, gunung lagenda penuh mistik dan rahsia. Maka tidak sahlah jika program ini tidak disertai beberapa aktiviti luar di sebelah petang seperti mendaki, meredah hutan & sungai, flying fox dan abseiling (obstacle activities). Semua aktiviti luar dikendalikan tim En. Koh yang terdiri daripada Cikgu Taufik dan En. Azlan.

Kami mengalu-alukan para pensyarah, tenaga pengajar dan pihak pengurusan kolej dan universiti yang ingin mengadakan program Career Planning mendapatkan khidmat kami. Sila hubungi saya di : 019-6562540 atau emel : norlelazubir@yahoo.com

2 comments:

  1. Pendedahan awal kedunia biz adalah penting untuk melahirkan usahawan yg cemerlang.
    Tahniah atas bakti puan.

    ReplyDelete
  2. Salam Tuan Miepekan. Saya sudah link ke blog tuan.

    ReplyDelete