Friday, July 31, 2009

Kisah Pagi Yang Indah...

Profesor Kamil (penulis buku ngetop Travelog Haji) dalam blognya selalu mempromosi kelebihan mengerjakan solat subuh berjemaah di masjid. Hati saya rasa terpanggil agar suami dan anak teruna saya turut melakukannya. Dulu-dulu semasa kami mengerjakan haji dan umrah, ia menjadi amalan tetapi lama-kelamaan solat subuh dikerjakan di rumah sahaja. Antara sebabnya kami kini tinggal berdua dan suami menemani saya solat di rumah.

Meski pun solat berjemaah di masjid tidak dituntut bagi perempuan, saya berhasrat melakukannya. Tujuan saya bagi mendorong suami dan anak kami membiasakannya. Bersempena bulan Rejab yang baru lalu, kami bersetuju memulakan rutin bersolat subuh di Masjid Al Alami, MITC. Pada mulanya liat sungguh hendak bangun seawal 5:30 pagi ke masjid. Liatnya ibarat hendak membuang lemak yang sudah tebal di badan. Selepas sebulan berlalu, ia menjadi kebiasaan.

Selepas solat subuh, biasanya kami pergi ber’jalan-jalan cari makan’. Barulah kami sedar bahawa rata-rata kedai makan milik orang Melayu belum dibuka selepas subuh. Mereka membuka kedai selepas pukul 7:00 atau 7:30 pagi. Sebaliknya kedai-kedai makan Mamak sudah pun berniaga sewaktu kami menyusuri jalan-jalan ke masjid. Kerap juga kami meronda-ronda di sekitar bandar Melaka dan singgah di kedai-kedai tertentu untuk ’pekena’ tosei.

Pagi ini kami meronda ke kawasan Bukit Katil. Kami singgah di sebuah kedai makan milik sepasang suami isteri Melayu. Satu peristiwa lucu terjadi. Sedang saya menyuap mee siam, tiba-tiba tauke kedai bersuara bising-bising. ”Biarlah dia nak makan. Yang awak perli-perli dia buat apa?” Isteri tauke pula menyampuk, ”Semalam pun awak buat begitu. Bukan awak yang bayar. Dia bayar sendiri. Kenapa awak kacau?”

Sejurus kemudian saya lihat seorang lelaki Cina separuh baya bergegas meninggalkan kedai itu. Saya menjongketkan kening kepada Zainal, bermaksud ’Kenapa tu?'. Zainal mengelipkan matanya, bermaksud ’Janganlah kepo!’ Sebentar kemudian tauke kedai menghampiri kami dan tanpa diminta dia bercerita. Katanya seorang pelanggan setianya asyik memperli seorang pelanggan setia lain yang berbadan gemuk.

Kata tauke itu lagi, pelanggan berbadan gemuk itu selalu memakan nasi lemak dengan lauk pauk rendang, telur goreng, sambal sotong, asam pedas tetel dan segelas teh tarik. Semalam pun dia bersarapan menu berat seperti itu. Pelanggan yang menegur itu menasihatinya supaya menjaga kesihatan, mentelah lagi badan si fulan itu sudah terlebih berat. Mungkin kerana dua hari berturut-turut dirinya dileteri, pelanggan berbadan gemuk itu terasa hati. Dia terus membayar dan berlalu pergi tanpa menghabiskan hidangannya.

Dalam kes ini, tauke kedai itu bakal kehilangan dua pelanggan setia. Yang seorang merajuk kerana diperli selalu makan banyak. Yang seorang lagi merajuk kerana dimarahi tauke kedai. Peninglah kepala si tauke kedai itu sebab masakan isterinya yang sangat sedap pun menimbulkan masaalah! Ketika Zainal membayar, tauke kedai itu bertanya, ”Tuan tinggal di mana?” Jawab Zainal, ”Di Bukit Beruang.” Lalu tauke itu bertanya lagi, ”Tuan kenal Hj. Salleh, dia itu orang Pas?” Zainal geleng kepala sambil tersenyum. Kami pun meninggalkan kedai itu.

Untuk makluman para pembaca budiman, Khamis depan, 6 Ogos, 2009, saya dijemput memberi ceramah bertajuk ”Perkongsian Pengalaman & Cabaran Dalam Bisnes Keluarga” di Seminar Peningkatan Daya Saing Usahawan Wanita anjuran MPC. Program itu diadakan di Kompleks MPC Wilayah Selatan, Johor Bahru. Bagi anda yang berada di JB dan ingin menghadiri seminar itu, mungkin sempat lagi menghubungi Tuan Syed Mohd Al-Khafiez Shah di talian 07-2377422. Jumpa di sana!

No comments:

Post a Comment