Thursday, August 27, 2009

Salam Ramadhan

Ramadhan yang dinanti sudah tiba. Hari ini masuk hari ke enam kita berpuasa. Di bulan penuh barakah ini, mari kita memperbanyak amal ibadah supaya dapat menikmati ganjaran besar yang disediakan Allah buat kita. Tahun ini saya rasa bertuah kerana mendapat dua orang rakan bertadarus. Program kami bermula jam 7:30 hingga 9:00 pagi di Masjid Al Alami, MITC. Pada tahun-tahun lalu, saya bertadarus sendirian atau bersama Zainal sahaja.

Di bulan puasa ini, pokok-pokok dokong saya mula berbuah buat kali pertama. Ketika memetik buah dokong yang berjuntaian itu, rasa terkecur air liur, tetapi selepas berbuka puasa tertutup pula selera. Aduhai, sudah tua-tua begini pun saya masih ada perasaan macam budak-budak kecil yang lapar mata!
Di kebun saya ada enam batang pokok petai. Hujung minggu lalu, buah-buah petai saya dicuri orang. Saya rasa kasihan kepada sipencuri itu. Lantaran tidak berani meminta, dia terpaksa menceroboh kebun orang. Sebenarnya dia tidak perlu bersusah-payah mengait buah daripada luar pagar. Jika dia datang berjumpa saya dan Zainal menyatakan hajatnya, insyaAllah kami akan menghadiahkan buah-buah itu kepadanya seperti mana kami menghadiahkan kepada orang lain.

Saya ingin memetik informasi menarik daripada blog Prof. Kamil untuk renungan kita. Beliau mengatakan bahawa mengikut statistik, penduduk dunia kini ada sekitar 6.8 bilion orang. Daripada jumlah itu, 21% atau 1.4 bilion adalah orang Islam. Seperti yang kita yakini, hanya orang Islam yang berpotensi masuk ke syurga. Maka 1.4 bilion orang Islam itu adalah bakal-bakal ahli syurga.

Seterusnya Prof. Kamil memetik sebuah hadis qudsi yang menyebut "dalam setiap 1000 umat (keturunan Nabi Adam) hanya seorang yang akan terus ke syurga [Hadis Sahih Bukhari Jilid 3, Hadis Nombor 1470]" iaitu 0.1%. Ini bermakna daripada 6.8 bilion manusia di dunia kini, yang akan terus ke syurga hanya 0.1% atau 6.8 juta orang dan mereka mestilah daripada kalangan orang Islam. Secara ringkas, hanya sekitar 0.5% orang Islam (insyaAllah) akan dimasukkan terus ke syurga (6.8 juta/1.4 bilion). Sementara 99.5% lagi (walau pun Islam) akan ke neraka. Adakah kita termasuk dalam golongan 0.5% itu? Atau golongan 99.5%? Bersempena Ramadhan yang mulia (di mana Allah berjanji mengabulkan doa-doa orang berpuasa dengan penuh ikhlas) mari kita berdoa agar kita termasuk dalam golongan yang sedikit itu, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment