Saturday, September 15, 2007

Rezeki

Pelanggan kami, En. Aziz TERSAD yang tinggal di Kuala Berang, Hulu Terengganu, mengirim 2 kotak besar berisi buah-buahan. Kotak pertama berisi duku langsat, lebih 30 kg. Kotak kedua mengandungi pulasan, lebih 10 kg.

Saya mengucap panjang tatkala pemandu lori sewa menurunkan 2 kotak besar itu di beranda rumah. Masya Allah!!! Kata pemandu lori itu, beliau juga diberi buah-buahan oleh En. Aziz.

Meski pun tinggal berjauhan, pelanggan kami yang seorang ini selalu mengirim buah-tangan. Setiap kali kami membuat penghantaran Kawat Duri High Tensile yang dipesannya, beliau pasti mengirim keropok ikan buat kami. Bukan sedikit tetapi berbelas bungkusan. Tapi kali ini tiada pula keropok ikan dikirim.

Bagaikan pantang besar bagi En. Aziz andainya saya mengirim buatnya buah tangan seperti cencalok dan belacan. Berlebih-lebih pula dia membalas. Mujurlah pemandu lori sewa sudi menjadi orang tengah.

Saya dan Zainal membungkus buah-buahan itu ke dalam plastik. Lebih baik cepat diagih-agihkan. Maklum saja sekarang bulan puasa, andai disimpan lama-lama mungkin rosak. Bungkusan buah-buahan itu diagihkan kepada jiran-jiran dan sebahagian lagi kepada kaum keluarga. Lagak kami berdua petang itu bagaikan penjual buah!!!

Menjelang magrib tatkala azan berkumandang, terdengar suara orang memberi salam. Kelihatan seorang anak muda menatang dulang di luar pintu pagar. Jiran saya yang membuka restoran menghadiahkan kami juadah berbuka : nasi goreng nenas dan roti Lebanon.

Hati saya terlalu gembira. Meski juadah yang saya sediakan sendiri hanya pegaga masak lemak dengan keledek, ikan masak kicap dan sup kambing, tiba-tiba saja meja kami penuh dengan rezeki. Syukur Alhamdulillah!!!

No comments:

Post a Comment