Thursday, December 27, 2007

Surat Pilihan : Pendapat Zaharahanum Kamarudin

Melalui perbincangan kita dapat berkongsi pendapat dan melihat sesuatu isu bisnes dengan perspektif berbeza. Seperti mana saya katakan sebelum ini, dalam pengalaman orang lain banyak ilmu yang boleh kita perolehi. Tidak semestinya semua pendapat orang lain itu boleh dipakai bulat-bulat. Sekurang-kurangnya perbincangan dapat mencetuskan berbagai solusi dan ilham baru.

Yang baik boleh dijadikan teladan. Yang sebaliknya kita timbangkan sendiri. Diharap anda juga berfikiran sama. Janganlah kita bersikap prejudis. Tiada salahnya mendengar pendapat orang lain. Sekurang-kurangnya kita akan lebih berhati-hati ketika membuat keputusan untuk bisnes yang sedang kita usahakan.

Isu 'Impak Persekitaran Yang Berubah' mendapat respon daripada seorang pengunjung blog ini. Pandangan peribadi beliau yang mungkin berguna untuk kita semua, saya paparkan di sini untuk dikongsi bersama pembaca lain...

Assalamualaikum,

Puan Norlela,

Saya tahu tentang gerai makanan Encik Aziz cuma saya tidak pasti kedainya yang mana satu. Tapi kalau dia yang jual nasi lemak setiap pagi, memang saya kenal sangatlah sebab saya dan keluarga sering makan di situ dan dia satu-satunya yang berniaga nasi lemak dan lauk-pauk di situ. Dan jika benar, En. Aziz itu kini meneruskan perniagaan restorannya dengan menyewa kedai di hadapan gerai lamanya. Saya simpati juga dengannya sebab gerainya belum setahun pun diubahsuai sudah terpaksa dirobohkan atas arahan MPAJ.

Berkaitan masalah Encik Aziz, perkara ini ada pro dan kontranya. Jika kita ingat balik kes Pak Ali Lemang (yang berniaga di Jalan Hulu Kelang satu ketika dulu), beliau juga menjual lemang dengan berjaya hingga namanya menjadi jenama. Namun, apa jadi kepada perniagaannya apabila pemaju membeli tanah yang didudukinya selama puluhan tahun itu?

Kini Pak Ali menyewa satu lot rumah di AU5 dan menjadikannya sebagai pusat operasi lemangnya itu. Namun, Pak Ali mungkin tidak pernah terfikir bahawa jiran2nya boleh membuat aduan kepada MPAJ menyatakan Pak Ali telah menyalahgunakan kediamannya sebagai 'kilang dan kedai membuat dan menjual lemang'.

Tapi biasalah, jiran tetangganya baik2 belaka dan MPAJ pula tutup mata dan malas hendak ambil tindakan. Sebab itu ada banyak kediaman yang telah diubahsuai menjadi kedai, pusat pameran dan juga pejabat walaupun dalam pengetahuan saya, hal ini salah dari segi undang2. Namun jika saya salah, mohon puan betulkan.

Sebenarnya, saya hendak mengajak puan berfikir tentang mentaliti orang Melayu, apa yang membezakan kita dengan peniaga Cina. Saya tidak pandai kerana saya pun bukan peniaga. Apatah lagi, umur saya belum cecah 30 pun. Namun saya harap, puan sudi berkongsi pandangan saya ini.

Orang Melayu, suka berniaga dengan cara En. Aziz dan Pak Ali. Mereka 'meneroka' satu kawasan yang strategik, dengan wang ringgit mereka, membina kedai yang asalnya biasa2 sahaja menjadi cantik dan selesa, kedai kecil yang kemudiannya besar, tapi mereka tidak pernah berfikir atau mahu befikir mereka berniaga di atas tanah siapa.

Bukan En. Aziz dan Pak Ali sahaja, tapi saya percaya, ramai dalam kalangan orang Melayu begitu. Tanah kerajaankah? Tanah persendiriankah? Bila sudah dapat notis baru buru2 buat rayuan untuk mohon tanah berkenaan atau merayu siapa2 yang ada tempat untuk disewakan agar boleh meneruskan perniagaan. Pak Ali pernah merayu dalam TV3.

Dengan pendapatannya yang lumayan, pernahkah En. Aziz terfikir untuk memiliki restorannya sendiri? Dan kita lihat sekarang pun, En. Aziz masih 'sayangkan' tapak lamanya dengan berusaha menyewa empat lot kedai tersebut.

Sebenarnya, apakah yang dikejar oleh orang Melayu apabila mereka berniaga? Apakah mereka hanya ingin menimbunkan wang dalam akaun mereka atau bergaya dengan pelbagai jenis kenderaan mewah sahaja? Tidak pernahkah mereka terfikir bahawa lot kedai adalah aset yg sangat berharga? Kenapa dengan keuntungan yang sebegitu besar yang dikaut setiap tahun, En. Aziz tidak bertindak membeli mana2 kedai?

Orang kita terlalu gemar menyewa atas alasan tidak mahu pening kepala dengan masalah penyelenggaraan dan cukai2 yang dikenakan PBT. Tapi mereka tidak pernah hendak fikir banyak untungnya kalau memiliki kedai sendiri. Kalau pun kedai itu tidak digunakan atas perniagaan sendiri, kedai berkenaan boleh disewakan.

Malah kalau kena halau dari rumah pun, masih boleh tinggal di kedai. Tapi orang kita suka kumpul rumah, dan kereta, tapi tak terfikir hendak kumpul kedai. Kalau puan berjalan2 di sekitar Wangsa Maju, puan lihatlah lot2 kedai baru berhampiran stesen lrt di sana. Milik siapa lot kedai yang berkenaan? Semuanya memaparkan iklan untuk disewa. Namun, siapakah tuan punya sebenar lot2 kedai tersebut?

Puan, biasanya bila hal seperti ini terjadi, memang kita mudah melatah dan menyalahkan PBT. Tapi kita yang lemah ini bolehkah melawannya? Silap2 mereka akan buka segala kitab undang2 dan peraturan yang telah mereka wartakan lalu membungkus balik kita sampai tak bernafas. Kita tak boleh langgar undang2 sebab ia bakal menyusahkan diri kita sendiri. Kita jalanlah seiring dengan undang2. Carilah ruang dan peluang menggunakan undang2 itu demi keuntungan dan keselesaan kita.

Saya hanya menyampaikan apa yang saya fikirkan (hasil perbincangan dengan suami yang banyak pengalaman). Mungkin puan boleh gunakan kebolehan puan untuk menyedarkan orang melayu betapa pentingnya kedai sebagai aset. Janganlah bersenang-lenang atas tanah kerajaan dan janganlah mengimpikan hendak memilikinya walau sedetik pun. Sia-sia sahaja kalau dihalau kelak.

Memang bumi ini milik Allah, tapi kalau berniaga atas tanah kerajaan tanpa dokumen hitam putihnya atau surat kebenaran, berkatkah rezeki itu? Memang perniagaan kita halal tapi janganlah kerana tanah sekangkang kera menjadi sebab kita diazab di akhirat kelak.

Saya berharap apa yang saya tulis ini ada manfaatnya.

Wassalam,
Zaharahanum Kamarudin

No comments:

Post a Comment