Sunday, January 13, 2008

Allah Menjamin Rezeki MahlukNya

Firman Allah dalam surah Hud, ayat 6 bermaksud : Dan tidak ada suatu binatang melata pun di bumi melainkan Allah yang memberi rezekinya. Dan Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat menyimpannya. Semuanya tertulis dalam kitab yang nyata.

Dalam sebuah kisah diceritakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. mengahwini seorang perempuan, kemudian beliau mengadakan jamuan kecil untuk meraikan perkahwinan itu. Malangnya makanan yang ada sangat sedikit. Para sahabat yang diundang berbincang sesama sendiri sambil menikmati hidangan itu, sementara Rasulullah mengerjakan solat sunat. Selesai solatnya, Rasulullah bertanya : Apa yang sedang kamu semua bincangkan?

Jawab mereka : Tentang rezeki.

Rasulullah bertanya lagi : Bolehkah aku ceritakan apa yang disampaikan oleh Jibrail kepadaku?

Jawab mereka : Silakan ya Rasulullah.

Lalu Nabi s.a.w. pun bercerita : Jibrail bercerita kepadaku tentang Nabi Sulaiman a.s. yang pada suatu hari mengerjakan solat di tepi pantai. Beliau terpandang seekor semut sedang berenang di atas air. Semut itu membawa sehelai daun hijau dan ia memanggil seekor katak. Katak itu pun keluar lalu didukungnya sang semut dan dibawanya ke dasar laut. Nabi Sulaiman a.s. kemudian meminta semut menceritakan kepadanya apa yang ada di dasar laut itu.

Semut berkata : Di dalam laut itu ada sebuah batu besar. Seekor ulat hidup di tengah-tengah batu itu. Rezeki ulat itu diserahkan kepadaku mengurusnya. Setiap hari aku memberi ulat itu makan daun hijau sebanyak 2 kali. Aku dihantar ke dasar laut oleh malaikat yang menjelma sebagai katak. Setiap kali selepas makan daun hijau yang ku berikan kepadanya, ulat itu mengucap syukur kepada Allah. Katanya : Allah Maha Besar yang mentakdirkan aku hidup di dalam laut.

Kesimpulannya, sedangkan ulat yang hidup di dasar laut ditentukan rezekinya oleh Allah. Inikan pula umat Muhammad. Allahlah yang memberi rezeki dan rahmatNya kepada mereka. Allah menjamin rezeki semua mahlukNya.

Petikan daripada buku Panduan Memperoleh Rezeki oleh Muhammad Isa Selamat.

No comments:

Post a Comment