Friday, January 11, 2008

Lawak Bodoh

Isnin lalu saya dan Alum pergi ke Pejabat Pos Durian Tunggal untuk menambah simpanan kami di akaun ASB. Kami sengaja pergi ke Pejabat Pos DT yang terletak di sebuah pekan kecil. Tujuan kami ke sana adalah untuk mengelak kesibukan di Pejabat Pos Ayer Keroh (yang lebih hampir dengan kediaman kami). Maklum saja, di awal-awal tahun begini, ramai sungguh orang yang mahu mengemas-kini akaun ASB masing-masing (mahu tengok berapa dividen yang diperolehi) dan Pejabat Pos Ayer Keroh full-house memanjang.

Di kelilingi beberapa buah kampung, tidak hairanlah para pelanggan yang mengunjungi Pejabat Pos DT terdiri daripada mereka yang saling mengenali satu sama lain. Di dalam pejabat pos itu, masing-masing bercakap sesama sendiri tentang siapa baru balik haji, siapa sakit dan dimasukkan ke hospital, siapa buat kenduri doa selamat, isteri siapa baru bersalin, etc etc. Saya dan Alum yang saling berpandangan tersenyum mendengar perbualan-perbualan itu.

Di antara mereka yang beratur depan kaunter adalah seorang lelaki Melayu yang sudah tua, mungkin usianya lewat 70an. Orangnya kecil, pakaiannya sempoi, rambutnya yang beruban dan jarang-jarang kelihatan meremang sahaja. Dia menjinjing sebuah beg plastik. Raut wajahnya yang kerepot dan jalannya yang lambat-lambat menimbulkan rasa kasihan kepada sesiapa yang memandang.

Tiba gilirannya, orang tua itu menghulurkan buku ASBnya yang tampak masih baru. Kerani yang melayaninya terus mengemaskini buku itu dan sejurus kemudian beliau berkata : Duit Pakcik termasuk dividen, ada RM250.

Jawab pakcik tua : Apa???

Kerani menjawab dengan lembut : Duit pakcik ada RM250.

Jawab pakcik lagi : Ahhh??? Apa???

Reaksi pakcik tua yang kurang pendengaran itu menarik perhatian ramai. Hampir semua mata mula tertumpu kepadanya. Seorang lelaki berkopiah (dalam usia 60an) yang berdiri di belakang pakcik tua itu mula menyampuk. Katanya : Duit awak dalam buku itu ada RM250.

Jawab pakcik tua sambil mengangguk : Ohhh...

Kerani bertanya lagi : Pakcik nak keluar duit berapa banyak?

Jawab pakcik tua : Ahhh??? Apa???

Kerani itu membalas dengan senyuman manis : RM200 cukup??? Saya isikan borang ya.

Pakcik tua masih kelihatan keliru. Matanya terkelip-kelip memandang kerani di depannya. Selesai mengisi borang, kerani itu membantu pakcik tua mengecap jarinya dan terus memproses pengeluaran wang. Pakcik tua itu tersenyum, mungkin merasa lega kerana dia sendiri bagaikan tidak tahu berapa jumlah wang yang hendak dikeluarkan.

Tiba-tiba lelaki berkopiah mencuit bahu pakcik tua dan bertanya : Duit RM200 itu mahu buat apa???

Pakcik tua menjawab : Ahhh??? Apa???

Lelaki berkopiah bertanya lagi sambil menjongket keningnya : Duit RM200 itu awak mahu buat apa???

Si pakcik tua termangu-mangu. Mata kecilnya terkebil-kebil, mungkin memikirkan apa jawapan yang sesuai. Aduh, saya geleng kepala. Kenapalah dia bertanya lagi kepada si pakcik tua yang tampak tambah keliru. Saya memandang Alum sambil menahan gelak.

Kata saya : Suruh pakcik tua itu jawab... duit RM200 itu mahu beri pada awaklah!!!

No comments:

Post a Comment