Wednesday, January 9, 2008

Buku Baru 2008

Tahun ini, insyaAllah, saya bertekad mahu menyiapkan 2 buah buku. Kedua-duanya masih buku berkaitan bisnes dan pengurusan. Sepatutnya buku ke3 saya sudah siap pada 31 Disember, 2007 yang lalu. Malangnya ia masih belum selesai, masih lagi separuh jalan. Puncanya kerana saya memulakan buku ke4 pula ketika sedang menulis buku yang ke3.

Saya perlu berbincang semula dengan En. Roslan, editor PTSPro, berhubung tarikh siap yang baru bagi buku ke3 dan memaklumkan kepadanya sinopsis buku ke4. Buku baru itu saya mulakan tanpa pengetahuannya. Secara tiba-tiba saya terasa ingin menulisnya dan terus saya mulakan sehingga penulisan buku ke3 tertangguh.

Ah, mungkin saya ini mentee yang tidak mendengar nasihat Puan Sifu kerana tidak menggunakan teknik KJ Method sepenuhnya dan masih menulis ikut mood. Tugasan di pejabat bukanlah puncanya. Entahlah, mungkin saya menyibukkan diri dengan aktiviti lain seperti kursus dan etc etc. Ah, saya memang pandai mencari alasan mengapa buku saya belum siap ditulis.

Buku ke3 saya bertajuk Bagaimana Menghargai Pekerja Anda. Buku ke4 pula belum bertajuk. Ia berkaitan Kemahiran Praktikal Bagi Bisnes Kecil & Sederhana. Saya teruja menulisnya kerana beberapa orang yang saya kenali membuka bisnes kecil masing-masing sepanjang tahun lalu. Secara tidak langsung banyak perkara yang mendorong saya untuk menulis buku ke4 itu.

Saya masih memikirkan bagaimana hendak menulis beberapa buah buku serentak. Melihat buku Pak Latip (Abdul Latip Talib) yang terbit satu demi satu (berderet-deret) tahun lalu, saya benar-benar kagum dengan semangatnya. Pak Latip begitu konsisten menulis. Novel terbaru beliau yang sedang saya baca kini ialah kisah Si Bongkok Tanjung Puteri. Novelnya, Salahudin Penakluk Jerusalem juga sudah saya baca.

Saya juga berhasrat menulis buku-buku di luar bidang saya seperti novel remaja. Sebelum itu saya perlu banyak membaca novel-novel yang bagus. Pesan Puan Sifu, untuk menghasilkan novel yang bermutu, penulis perlu membiasakan dirinya membaca karya-karya yang bagus yang mempunyai ciri-ciri evergreen, menggunakan Bahasa Melayu Tinggi, mengandungi unsur-unsur budaya dan sejarah serta dapat memandaikan bangsa.

Aduh, saya bukan seorang peminat novel. Namun akhir-akhir ini saya sudah membaca beberapa karya penulis-penulis yang hebat seperti Ayat-Ayat Cinta (Habiburrahman El Shirazy), Laskar Pelangi (Andre Hirata), Jibam (Ujang) dan terbaru, Surat-Surat Perempuan Johor (Faisal Tehrani) dan Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck (Pak Hamka).

No comments:

Post a Comment