Tuesday, January 15, 2008

Pelaris

Meski pun Allah sudah menjamin rezeki bagi setiap mahlukNya, masih ramai yang kurang yakin dengan jaminan itu. Di kalangan kita masih ramai yang sangsi bahawa Allahlah yang menentukan luas atau sempit rezeki seseorang itu.

Allah menegaskan soal rezeki ini dalam banyak ayat. Contohnya dalam surah Al-Ankabut ayat 62 bermaksud : Allah melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hambaNya. Dan Dia pula yang menyempitkan baginya. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Surah Ar-Ra'd ayat 26 bermaksud : Allah meluaskan rezeki dan menyempitkan bagi sesiapa yang Dia kehendaki. Mereka bergembira dengan kehidupan di dunia pada hal kehidupan di dunia itu (dibandingkan dengan) kehidupan akhirat, hanyalah kesenangan yang sedikit.

Surah Asy-Syura ayat 12 bermaksud : KepunyaanNyalah perbendaharaan langit dan bumi. Dia melapangkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakinya dan menyempitkannya. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.

Seorang teman saya bercerita tentang pelaris sebagai ikhtiar untuk beroleh rezeki yang melimpah ruah. Beliau menyimpan secebis perca kain kiswah (kain penutup Kaabah) sebagai azimat. Selain itu beliau juga menyimpan sekeping wang kertas yang sudah dibawa bertawaf mengelilingi Kaabah. Menurutnya, kain perca kiswah dan wang kertas itu dijadikan ibu duit. Kononnya azimat-azimat itu mujarab sebagai pelaris dalam bisnes.

Semua kepercayaan tentang azimat sebagai pelaris adalah tahyul dan berdosa jika dilakukan. Terdapat banyak cara yang lebih murni untuk beroleh kemurahan rezeki. Antara lain adalah dengan mengamalkan solat dhuha, selalu membaca surah Al-Waqi'ah, melalui selawat-selawat serta membaca doa-doa khusus untuk memohon rezeki halal yang luas.

Perlu diingat bahawa orang yang menggunakan azimat, sama ada bisnesnya maju atau tidak, dia tetap berdosa. Pada anggapan orang seperti ini, azimat yang dipakainyalah yang membawa tuah. Sedangkan pada hakikat sebenar, rezekinya sudah ditentukan Allah. Bukanlah azimat atau pelaris yang menjadi puncanya.

Sebaliknya bagi orang yang berusaha dengan hatinya bulat bertawakkal, insyaAllah mendapat pahala meski pun bisnesnya kurang berhasil. Apatah lagi jika usahanya berjaya, bertambah beruntunglah dia. Rezeki yang diusahakan tanpa mengamalkan perkara-perkara tahyul pastinya mendapat pahala dan dipenuhi barakah.

No comments:

Post a Comment