Friday, March 7, 2008

Kursus Teknikal Mas Cotek di Mardi Telong

Para peserta kursus (dari Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Perak dan Melaka) bergambar bersama pegawai dan staf di Stesen Mardi Telong, Bachok, Kelantan. Lelaki yang berbaju kuning-putih (berdiri di barisan tengah) adalah En. Ismail Dahalan, pemilik Syarikat Moro Seri Utama Enterprise iaitu syarikat payung yang merupakan pembeli hasil tuaian dalam projek mas cotek ini.

Pihak Mardi di Telong membuat kajian secara saintifik bagi membuktikan khasiat mas cotek dan bagaimana mengekal kualitinya supaya produk-produk yang dihasilkan berasaskan herba itu boleh diekspot. Kajian efikasi juga dilakukan bagi menentukan dosej yang selamat diambil dan jenis-jenis mas cotek yang mempunyai potensi pengeluaran hasil tinggi.

Pihak Mardi juga memberi tunjuk-ajar kaedah penuaian yang sesuai tanpa merosak dan membantut tumbesaran pokok, apa perlu dilakukan selepas mas cotek dituai dan proses pengeringannya. Pengendalian selepas tuai adalah penting serta perlu mengikut beberapa peraturan supaya hasil tuaian tidak rosak dan menjejaskan kualitinya.

Menurut Hj. Musa Yaacob dan Puan Nurul Afza, pegawai-pegawai penyelidik di Stesen Mardi Telong, mereka kini merasakan hasil kajian yang diusahakan di sana lebih bermakna dan memberi manafaat kepada masyarakat. Mas cotek adalah antara herba hasil bumi kita yang bernilai tinggi dan berpotensi dipasarkan di peringkat global.

Hasil kajian Mardi ke atas herba mas cotek juga sudah memenangi beberapa pengiktirafan antarabangsa. Sebelum ini daerah Telong di Bachok dikenali dengan hasil tembakau. Meski pun hasilnya tinggi, mereka di Mardi merasa kurang enak kerana seolah-olah mendorong industri rokok yang memudaratkan kesihatan umum.

Saya mengambil kesempatan di sini mengucapkan setinggi terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam penganjuran kursus ini. Khususnya buat En. Mohamed Redza Baba, Ketua Bahagian Herba dan Rempah Ratus bagi Tanaman Industri, Kementerian Pertanian, Putrajaya.

2 comments:

  1. Puan Norlela,

    Laporan-laporan yang terkini sungguh informatif.

    Gaya penulisannya adalah gaya travelog.

    Gaya laporannya adalah gaya kewartawanan. Ada elemen What, Who, When, Why and How.

    Berbaloi singgah dan membaca entri-entri di sini.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Puan Sifu yang dikasihi,

    Terima kasih sudi singgah lagi di sini, juga untuk maklumbalas yang diberikan. Berbaloi rasanya menulis entri ini apabila Sifuku sudi membaca dan memberi komennya...

    ReplyDelete