Sunday, March 30, 2008

What are you grateful for?

Semalam program CBC (Certified Business Coach) saya masuk sesi ketiga. Kerana sampai awal, saya sempat berbual dengan Mimi, Wan Zini dan En. Rom. Tepat jam 9:00, kami (19 orang semuanya, Afoo tidak hadir) menduduki ujian bertulis selama 30 minit bagi menguji kefahaman tentang teras, keperluan dan asas-asas penting dalam proses coaching.

Queen yang pertama sekali keluar daripada bilik ujian, diikuti seorang demi seorang yang lain. Saya membuntuti En. Mohsin yang duduk di meja depan saya. Sambil menghantar kertas jawapan kepada Cik Hafidah (koordinator UMCCed), saya memulangkan pensel yang dipinjamkan Mr. Prakas.

Lega! Hmmm, bagi saya, macam makan kacang saja (hohoho!!!), tapi kata Mabel : Don’t knowlah. A bit confused. Already answered, when read again, got more confused. I saw them rub and rub many times. I didn’t rub. Where got time to rub??? Kami tergelak. Kelas disambung dengan perbincangan panjang lebar berhubung GROW Model.

Ketika minum petang, saya mengambil masa duduk berbual dengan Mr. Foo See Luan, trainer kami, seorang warga Singapura yang berusia lewat 60an. Antara kata-katanya yang masih terngiang-ngiang di telinga saya ialah : I often ask the coachee, “What are you most grateful for in life?” Often they would pause and ponder…

Sambungnya lagi : Some would ask me back, “Why do you ask this question?” And as usual, I leave it to them to answer. That particular question would some how trigger the mind to realize that, many a time, we tend to take things fore granted. We sometimes forget to appreciate. For example, the people who have helped us succeed in life. The fact is none of us can make it all by ourselves. We owe a lot to others...

Lewat petang ketika kelas tamat, saya menuruni anak tangga bersama Anis dan Sharon. Badan terasa letih. Nun di parkir kereta, saya ternampak kelibatnya. Terus dia melambai dengan senyuman manis terukir di bibirnya. Seperti biasa, tepat pada masa yang dijanjikan, dia setia menunggu saya.

Rosleen bertanya : Are you driving? Saya menggeleng sambil menunjuk ke arah dia : Itu 'supir' saya sudah menunggu…

Hmmm, saya amat bersyukur kerana Allah menjadikan dia untuk saya. Tanpa dia, mana mungkin saya dapat melakukan banyak perkara dalam hidup ini. Dialah yang selalu menyokong usaha-usaha saya. Dia menjadi pendorong kuat ketika saya menghadapi cabaran dan kesulitan. Selama 24 tahun hidup bersama (separuh daripada usia saya), budinya terlalu banyak untuk dikenang…

Doa saya semoga Allah sentiasa melindungi dan memberi petunjuk kepada dia. Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosanya. Semoga Allah menjadikan untuk dia kesudahan hidup yang penuh barakah. Dan yang pasti, saya akan terus membisikkan ke telinganya setiap malam (kekadang terlupa juga, hehehe!!!) betapa saya amat berterima kasih dan sangat menghargai dirinya...

Hmmm, selain dia, siapa lagi??? Siapakah yang pernah berjasa kepada saya tanpa saya sedari? Siapakah mereka yang secara langsung atau tidak, telah menyumbang sesuatu dalam pencapaian saya selama 48 tahun hidup di dunia ini? Adakah saya menghargai mereka? Saya perlu merenungi semula perkara-perkara yang selama ini saya mungkin terlepas pandang...

No comments:

Post a Comment