Wednesday, April 2, 2008

Projek Mas Cotek

Petang Jumaat minggu lalu ketika kami dalam perjalanan ke KL, bos Syarikat Moro Enterprise menelefon saya. Katanya, anak benih mas cotek akan dihantarnya kepada kami pada pagi Sabtu. Walau pun diberitahu kami outstation, dia bersetuju untuk menghantar juga. Nampaknya En. Ismail sudah tidak sabar-sabar lagi hendak menjadikan kami penanam kontraknya!

Sebenarnya saya memang sudah bercadang hendak memulakan projek ini dalam masa terdekat tetapi dek kerana sibuk dengan program coaching, ia tertangguh. Tambahan lagi kebelakangan ini musim hujan. Tapak yang kami sediakan cepat ditumbuhi rumput dan perlu dibersihkan semula.

Namun begitu, elok juga En. Ismail bersikap proaktif. Jika tidak, harus tertunda lagi projek ini! Anak benih dan tanah campuran (tanah baja + pelepah/bahan pokok kelapa sawit yang dihancurkan) sudah ada. Saya hanya perlu membeli poli beg (20x20 inci). Ya, kami membuat keputusan untuk menanam dalam poli beg, bukan terus di atas tanah. Itu lebih baik untuk jangka panjang. Kami juga perlu membeli batu-batu blok untuk dijadikan tapak pokok-pokok itu.

Hanif sudah bersetuju mengalihkan pokok-pokok itu ke dalam poli beg pada hari Ahad minggu ini. Kami hanya perlu sediakan upah untuknya. Saya sendiri belum pasti berapa lama masa diperlukan Hanif untuk menanam 300 batang pokok itu. Yang pasti, upahnya dikira ikut 'piece rate'. Mungkin 3 batang upahnya RM1... Hmmm, saya rasa maksima pun upahnya 2 batang untuk RM1... Aduh, andainya dia rasa tidak berbaloi, mana tahu Hanif suruh saya tanam sendiri! Bos projek ini sebenarnya ialah Hj. Zainal. Peranan saya sebagai cheerleader saja!!!

No comments:

Post a Comment