Thursday, June 26, 2008

Coaching Practice

Hanya tinggal 6 minggu lagi dan insyaAllah di pertengahan Ogos nanti, saya akan disahkan sebagai Cerfified Business Coach oleh UMCCed. Namun soalan paling utama ialah : sudah bersediakah saya menjadi seorang Personal & Business Coach?

Seperti kemahiran lain, coaching memerlukan banyak latihan amali. Bagi saya, tiada cara lebih berkesan selain mempraktikkan sepenuhnya ilmu yang sudah dipelajari sepanjang beberapa bulan ini dan bersedia mengambil risiko melakukan beberapa kesilapan dan belajar daripadanya.

Semuanya bergantung kepada inisiatif sendiri. Lebih banyak latihan dilakukan adalah lebih baik. Ia akan membuka ruang untuk saya terus mencuba, memperbaiki dan memecahkan rekod sendiri (meski pun hanya rekod-rekod kecil) supaya dapat meningkatkan kemahiran daripada tahap sediaada kepada satu tahap yang lebih baik. Ya, bak kata orang : Very small differences, consistently practiced, will produce results.

Semalam adalah sesi coaching yang kedua bersama coachee saya. Kami bertemu di Starbuck, KLCC. Meski pun pengalaman saya sebagai coach belum seberapa, saya dapat rasakan dia (coachee) menganggap saya seperti seorang coach profesional (hohoho!).

Saya katakan begitu melalui reaksi dan tindak-balas beliau kepada saya selama sesi sejam lebih itu berlangsung. Ia satu pengalaman menarik. Melalui coaching, saya belajar menjadi seorang pendengar yang berupaya memahami situasi seseorang tanpa bersikap prejudis terhadapnya dan apa yang saya dengar daripadanya.

Bukanlah mudah untuk duduk bersama seseorang yang baru dikenali dalam tempoh agak singkat dan dengan bersikap empati kepadanya, dapat membina hubungan dan kepercayaan (building rapport and trust) sehingga dia boleh bercerita tanpa berselindung tentang sesuatu isu yang dihadapinya.

Saya sedar ada melakukan beberapa kesilapan di sana sini (I was stuck and didn't know how to proceed at one or two points) tetapi dengan terus memfokus kepada coachee dan isunya, saya dapat mencari jalan bagi mengatasi kelemahan itu (and I got back on track).

Memahirkan diri dengan proses coaching ibarat menyelesaikan sebuah puzzle. Pada peringkat awal, agak pening-pening lalat kita dibuatnya, lebih-lebih lagi jika melakukannya dengan cara ikut buku. Seperti kemahiran lain, ia memerlukan sedikit kreativiti dan kesabaran.



Amat perlu bagi seorang coach mengamalkan sikap ingin tahu (be curious) dan tidak membuat andaian-andaian sendiri dalam proses dia mendapatkan maklumat berguna bagi membantu coacheenya mencari solusi yang sesuai dilaksanakan.

Saya sudahi entri ini dengan dua kata hikmah untuk kita renungi :-

"Don't be afraid to give your best to what seemingly are small jobs. Every time you conquer one, it makes you that much stronger. " - Dale Carnegie



"There is no use whatever trying to help people who do not help themselves. You cannot push anyone up a ladder unless he is willing to climb up himself." - Andrew Carnegie

No comments:

Post a Comment