Saturday, June 21, 2008

Adakah Anda Berminat Mempelajari Teknik Coaching?

Program Certified Business Coach yang sedang saya ikuti di UMCCed (selama 6 bulan) kini sudah hampir 70% selesai.

Dua tahap ujian sudah saya lalui iaitu pada 26 April bagi Core Essential Level dan pada 14 Jun pula bagi Intermediate Level. InsyaAllah, minggu depan pada 28 Jun akan bermula pula Advanced Level.

Untuk coaching attachment assignment, saya masih ada tempoh sehingga 26 Julai, 2008 untuk menyiapkan 5 jam coaching dan membuat lapurannya.

Inilah coachee saya untuk coaching attachment assignment. Semalam saya ke KL untuk sesi coaching bersamanya di Coffee Club Xpress, Kinokuniya, KLCC.

Seperti saya katakan dalam entri sebelum ini, kemahiran coaching wajar dipelajari oleh sesiapa jua yang berminat untuk membantu orang lain dan diri sendiri. Ia boleh diaplikasikan dalam pelbagai situasi, baik dalam menjalankan tugas di tempat kerja, dalam bisnes dan kehidupan seharian kita.

Saya semakin meminati topik coaching ini dan ingin berkongsi teknik yang saya pelajari dengan anda yang mungkin juga berminat mengetahuinya. Bagi saya, ilmu ini wajar disebarkan dan saya akan melakukannya dengan 2 cara.

Pertama, saya sedang menulis sinopsis sebuah buku tentang teknik coaching. Harapan saya semoga sinopsis buku ini akan diluluskan oleh pihak PTS. Hmmm, saya sedang berfikir tentang membuat temu janji dengan editor baru PTS Pro, En. Aizat.

Kedua, saya ingin memperkenalkan teknik ini kepada para usahawan EKS (enterprais kecil & sederhana). InsyaAllah, pada 26 Jun nanti saya dijemput untuk berkongsi topik ini di majlis hi-tea bersama ahli-ahli persatuan Wawasanita di Melaka.

Saya juga bersetuju menawarkan khidmat coaching selama 50 jam secara percuma untuk ahli-ahli persatuan itu. InsyaAllah, setelah mencuba dan melalui sendiri sesi coaching itu nanti, mereka akan lebih memahami bagaimana teknik itu dapat membantu meningkatkan prestasi mereka daripada tahap sedia ada kepada tahap yang lebih baik.

Harapan saya semoga usaha-usaha kecil ini dapat juga memandaikan bangsa dan memberi manafaat kepada kita semua.

No comments:

Post a Comment