Sunday, January 18, 2009

Isu Usahawan Wanita

Assalamualaikum Puan Norlela. Saya sedang dalam proses menyediakan proposal PhD dan berminat dalam isu-isu usahawan wanita. Mohon pandangan puan, isu apakah yang perlukan perhatian? Isu apa yang saya boleh bantu? Ada yang mencadangkan tentang training policy dan saya sedang kaji polisi oleh KPW. Mohon pandangan puan sebagai usahawan dan konsultan. Terima kasih. (http://idarizyani.blogspot.com/)

’Alaikumsalam Puan Ida. Saya lebih memfokus kepada usahawan wanita yang mengendali bisnes kecil dan mikro. Pada pandangan saya, antara isu dihadapi mereka ialah sukar mendapat sokongan padu daripada suami. Saya temui banyak kes di mana usaha usahawan wanita terbantut kerana pelbagai halangan yang dikenakan oleh pasangan masing-masing, meski pun bisnes mereka (yang dibuat dalam keadaan serba terhad) membuahkan hasil yang sangat baik.

Antara faktor yang membuat sebahagian suami kurang memberi sokongan ialah kesukaran isteri mereka membahagikan masa, antara urusan rumahtangga dan perniagaan . Ada juga kes para suami yang fobia menghadapi risiko rugi lalu menghalang usaha isteri. Sebahagian suami yang tiada semangat keusahawanan pula memomokkan pelbagai alasan bagi mengehadkan kegiatan bisnes isteri mereka.

Ada sesetengah usahawan wanita berani meredah (langgar cakap suami) secara terang dan berdepan risiko pertengkaran dll. Ada juga kes suami yang kuat menghalang isterinya berbisnes, kemudian apabila dia sudah pencen baru sedar bisnes itu sangat bagus dan berbaloi (setelah dia melihat sendiri hasilnya). Saya fikir lebih ramai kaum wanita (yang ada semangat keusahawanan) boleh berjaya dalam bisnes jika mereka mendapat sokongan padu dan restu pihak suami. Apa pendapat anda dalam isu ini?

2 comments:

  1. Yang tiada jodoh dengan orang bisnes, redhalah dalam menghadapi dugaan (sambil terus berdoa semoga Allah permudahkan usahanya).

    ReplyDelete