Tuesday, September 16, 2008

Kenanganku

Semalam, 15 September, 19 tahun lalu, Bak kembali ke rahmatullah. 19 tahun sudah berlalu, namun ku rasa seperti masih baru peristiwa itu. Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh ayahku, Haji Zubir Bin Haji Yusoff.

Kisah Bak pernah saya tuliskan di sini, di sini dan di sini.

Gambar saya bersama Bak di sebelah diambil oleh Mak (pada hari Wukuf di Arafah) ketika kami mengerjakan haji tahun 1989. Waktu itu saya berusia 29 tahun dan Bak, 52 tahun.

Selama 45 hari di tanah suci, saya menjadi anak manja mereka. Ada jemaah menyangka saya masih anak dara (andartu!). Sebenarnya waktu itu saya sudah berkahwin dan Alum berusia 4 tahun.

Saya masih ingat ketika Bak mengajak saya menemaninya dan Mak ke tanah suci. Kata Bak, jika saya tidak mahu, mungkin tahun berikutnya dia sudah tiada. Secara kebetulan, Bak meninggal dunia 52 hari selepas kami kembali dari tanah suci.

Masa berlalu terlalu cepat. Semuanya tinggal kenangan. Pada waktu dan saat ini hatiku amat merindui Bak.

No comments:

Post a Comment